PKP S.A. stawia na bezobsługowe dworce i zdalne zarządzanie.

Everest5 wykona bezkluczykowy system zamykania dworców na 20 obiektach z zaawansowanym systemem analitycznym.

Wśród setek programów realizowanych w Polsce dzięki płynącym z Unii Europejskiej funduszom, do najbardziej podnoszących jakość życia należą z pewnością różnego typu inwestycje kolejowe. W ciągu ostatniej dekady szerokim echem odbijało się w mediach unowocześnienie taboru, modernizacja poszczególnych linii, czy przebudowa dworców w największych miastach (Warszawa, Kraków, Poznań, Katowice). Symbolem tych wszystkich zmian stało się swego czasu włoskie Pendolino. Tymczasem, niejako na drugim planie, w mniej spektakularny sposób wdrażany jest nie mniej istotny Program Inwestycji Dworcowych, rozplanowany na lata 2016-2023. Inwestor, PKP S.A. do końca trwania programu wyda około 1,6 miliarda złotych na budowę lub modernizację w sumie 189 obiektów.

"W aż 20 spośród nich systemy służące do zdalnego zarządzania dworcem wykonuje Everest5 "

- Nasz zakres prac to instalacje elektryczne i niskoprądowe, w skład których wchodzi m.in. System Sygnalizacji Włamania i Napadu, System Kontroli Dostępu, System Telewizji Dozorowej, okablowanie strukturalne wraz z urządzeniami aktywnymi na potrzeby wszystkich systemów  i komunikacją – mówi Daniel Miłosz, Wiceprezes Zarządu Everest5. - Podchodzimy do budynku holistycznie – dodaje. – Systemy zapewniają pasażerom bezpieczeństwo, komfort i  informacje, a służbom inwestora narzędzia do zdalnego zarządzana budynkiem w zakresie obsługi bieżącej, jak i eksploatacji obiektu. 

Ideą przyświecającą projektowaniu nowych dworców jest ich bezobsługowość. Stacje poza wielkimi miastami, na których zatrzymuje się niewiele pociągów dziennie, nie mogą pozwolić sobie na zatrudnianie takiej liczby osób, która byłaby w stanie zapewnić zarówno bezpieczeństwo, czystość, jak i nadzór nad wszystkimi urządzeniami znajdującymi się na ich terenie. Stąd też niezbędne jest zastosowanie nowoczesnych systemów, które pozwolą w maksymalny sposób zautomatyzować obsługę dworca. Oprócz bezkluczykowego systemu zamykania budynku, systemu automatyki budynkowej czy PSIM (ang. Physical Security Information Management), Everest5 wprowadza także VMS, zaawansowane narzędzie analityczne.

„Everest5 wprowadza także VMS, zaawansowane narzędzie analityczne.”

– VMS to skrót od Video Management System – precyzuje Daniel Miłosz. – Zadaniem analityki wideo na dworcu jest wspomaganie pracy operatorów nadzorujących bezpieczeństwo. W zależności od lokalizacji nadzorujemy pozostawienie bagażu czy przekroczenie wirtualnych linii (w godzinach nocnych wtedy gdy dworzec jest zamknięty). Dodatkowo analityka wideo wspiera system zamykania dworca, przy jej wykorzystaniu sprawdzamy czy nikt nie został w poczekalni.

Nowe dworce przyszłości modernizowane są na naszych oczach, odcinając się od okresu największej zapaści kolei z lat 90. To nowoczesne obiekty, które bez kompleksów korzystają ze współczesnych rozwiązań technicznych, stają się funkcjonalne i bezpieczne, a ich rozlokowanie znacznie zwiększa komfort podróży osobom spoza wielkich miast.