Od nudnej przechowalni przedmiotów, gdzie zakłada się kapcie by nie porysować parkietu, a gromada strażników pilnuje zwiedzających, by przypadkiem nie zbliżyli się zanadto do eksponatu, aż po nowoczesną placówkę, czerpiącą pełnymi garściami z najnowocześniejszych rozwiązań wystawienniczych i pełną przyjaznych użytkownikom multimediów. Rozpoczęty kilkanaście lat temu prawdziwy boom inwestycyjny zmienił nie do poznania polskie muzealnictwo. Zarówno w sferze idei – czym ma być i w jaki sposób działać placówka muzealna – jak i w zakresie architektury, czy rozwiązań technologicznych.
Trudno dziś wyobrazić sobie ofertę kulturalną polskich miast, ale także ich pejzaż bez nowych instytucji muzealnych, z których wiele zdążyło stać się już ikonami architektury, jak choćby warszawskie POLIN czy Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. A ponieważ zazwyczaj chodzi o budynki o nietypowej formie i zaskakującej aranżacji wnętrza, projektowanie ekspozycji i wszelkich towarzyszących jej instalacji stanowi nie lada wyzwanie. Tym większe, im bardziej niecodzienną bryłę stworzy architekt.
"Do zadań Everestu jako autora projektu wykonawczego należało także opracowanie całej narracji muzeum, a więc scenariusza merytorycznego, wykonanie naszpikowanej multimediami wystawy, a nawet kompozycja muzyki i realizacja nagrań."
Doskonałą ilustracją tej tezy jest oddane właśnie Mauzoleum Martyrologii Wsi Polskich w Michniowie, którego wykonawcą jest Everest5 Sp. z o.o. W przypadku tej realizacji spółka odpowiadała nie tylko za wszelkiego typu instalacje elektryczne, audio-video czy system sterowania wystawą. Do zadań Everestu jako autora projektu wykonawczego należało także opracowanie całej narracji muzeum, a więc scenariusza merytorycznego, wykonanie naszpikowanej multimediami wystawy, a nawet kompozycja muzyki i realizacja nagrań. Przede wszystkim zaś zgranie w jedna całość pracy poszczególnych twórców, by stworzyć miejsce gwarantujące intensywne przeżycia zwiedzającym, jak również wysoce funkcjonalne jako placówka kultury.
"Gros monitorów dotykowych wbudowanych jest w nieregularne bryły o różnej wielkości współgrających z architekturą budynku."
Michniów jest niewielką miejscowością, leżącą nieopodal Kielc. Wioska została w okresie okupacji niemieckiej całkowicie zrównana z ziemią, a jej mieszkańcy niemal doszczętnie wymordowani. Odzwierciedlając ten fakt poprzez symbolikę budynku, jego twórcy wybrali surową, monumentalną formę. Potężny betonowy gmach przedstawia kolejne etapy niszczenia domu. Przemierzając wszystkie części wystawy, widz obserwuje proces degradacji odbywający się na jego oczach. Elementy konstrukcji budynku rozmieszczone są coraz rzadziej – wraz z przechodzeniem przez poszczególne etapy stopniowo ubywa ścian i dachu – aż do ostatnich „resztek” ekspozycji umieszczonych na zupełnie otwartej przestrzeni. Gros monitorów dotykowych wbudowanych jest w nieregularne bryły o różnej wielkości współgrających z architekturą budynku.
"Zadanie dobrania urządzeń odpowiednich z punktu widzenia specyfiki wystawy, wymagało wzięcia pod uwagę wszelkich parametrów gwarantujących stabilność działania multimediów w zmiennych warunkach pogodowych."
Zadanie dobrania urządzeń odpowiednich z punktu widzenia specyfiki wystawy, wymagało wzięcia pod uwagę wszelkich parametrów gwarantujących stabilność działania multimediów w zmiennych warunkach pogodowych. Czynniki takie jak temperatura czy wilgotność nie mogą wpływać na żywotność sprzętu, ani zakłócać jego działania, a lokalizacja obiektu – na terenach leśnych w sercu Gór Świętokrzyskich – pociąga za sobą konieczność wykorzystania monitorów o wysokiej szczelności, gwarantujących bezawaryjność także w przypadku częstych na tym terenie opadów deszczu i śniegu.
Choć wystawa jest gotowa i czeka na zwiedzających, uroczysta inauguracja działalności nowej siedziby Mauzoleum Martyrologii Wsi Polskich musiała zostać odłożona do momentu poluzowania ograniczeń związanych z przeciwdziałaniem COVID-19. Widowiskowa ekspozycja w Michniowie jest pierwszą z serii dużych projektów realizowanych przez Everest5 na potrzeby muzeów, obok Muzeum Narodowego w Lublinie i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.